تمــــرکز روی ثروت و موفقیت
تمــــرکز روی ثروت و موفقیت
پول یکی از نمادهای قدرت است اما آموزش استفاده درست از آن قدرت بیشتری را به همراه می آورد مطالب این وبلاگ بر اساس کتاب هایی است که درمورد قدرت و پول و موفقیت

۵۰۰ شرکت برتر آمریکا از نظر مجله فورچن: اچ پی در جایگاه دهم و اپل در جایگاه هفدهم


[تصویر: fortune_500_2012.jpg?1336465758]
طبق روال هر ساله، مجله اقتصادی فورچن با توجه به درآمد و سود حاصله توسط شرکت های آمریکایی، لیست معروف ۵۰۰ تایی خود را منتشر کرد. این لیست در برگیرنده تمامی شرکت های امریکایی است که در زمینه های مختلف فعالیت می کنند و فورچن آنها را بر اساس دو مشخصه درآمد کل و سود سالیانه رتبه بندی می کند. جالب اینکه همیشه شرکت های فناوری اطلاعات در میان این لیست ۵۰۰ تایی، جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده اند.

نگاهی به لیست پردرآمدترین شرکت ها نشان می دهد که در میان شرکت های بزرگ اتومبیل سازی و غول های نفتی، جایگاه دهم از آن HP شده و اپل در جایگاه هفدهم ایستاده است. آی بی ام توانسته جایگاه نوزدهم را اشغال کند و مایکروسافت ۳۷مین شرکت آمریکایی سال ۲۰۱۱ بوده است. دل، اینتل و آمازون هم به ترتیب در مکان های ۴۴، ۵۱ و ۵۶ این جدول قرار دارند.

از شگفتی های جدول امسال می توان به شرکت اپل به رهبری تیم کوک اشاره کرد که با صعود ۱۸ پله ای، خود را از جایگاه ۳۷ام در سال گذشته، به مکان ۱۷ام رسانده است. این شرکت با درآمد 108‪.‬2 میلیارد دلاری رتبه دوم شرکت های IT حاضر در لیست را به خود اختصاص داده است. رتبه اول شرکت های آی تی این لیست، در دستان همسایه نزدیک اپل در دره سیلیکون (HP) قرار دارد که در سال ۲۰۱۱ نزدیک به 127‪.‬2 میلیارد دلار درآمد داشته است. این درحالی است که شرکت معظم IBM با درآمد 106‪.‬9 میلیارد دلار، نسبت به سال قبل یک ۱ پله سقوط داشته است. به عبارتی ترتیب پردرآمدترین شرکت های آی تی آمریکا اینگونه خواهد بود:

۱- اچ پی
۲- اپل
۳- آی بی ام
۴- مایکروسافت
۵- دل
۶- اینتل
۷- آمازون

اما هنگامی که به جدول رده بندی شرکت ها بر اساس سود حاصله نگاه می کنیم، داستان بسیار جالب تر می شود. در اینجا اپل با سود 25‪.‬9 میلیارد دلاری خود، بعد از دو شرکت غول پیکر نفتی Exxon Mobile و Chevron در مقام سوم جدول ایستاده است. در رتبه بندی بر اساس سود، مایکروسافت با 23‪.‬2 میلیارد دلار در جایگاه چهارم ایستاده است. غول آبی (IBM) در مکان نهم قرار دارد و اینتل جایگاه ۱۲ام را از آن خود کرده است. اچ پی هم که جزو ۱۰ شرکت پردرآمد آمریکا قرار دارد، از نظر میزان سوددهی جایی بهتر از مکان ۲۴ جدول به دست نیاورده است.

البته در تحلیل و بررسی ها این نکته را نباید فراموش کرد که لیست حاضر فقط در برگیرنده شرکت های آمریکایی است و برای مقایسه برترین های آی تی دنیا، نیاز به لیستی داریم که شرکت های مهم دیگر نقاط دنیا همچون فنلاند، چین، کره جنوبی و ... را هم در خود گنجانده باشد.

پنج شرکت برتر از نظر سود دهی
Exxon Mobile: $41 billion
Chevron: $26.9 billion
Apple: $25.9 billion
Microsoft: $23 billion
Ford Motor: $20.2 billion



ارسال در تاريخ سه شنبه 19 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط *_*شرافتی*_*